Για να σου εξασφαλίσουμε μια καλύτερη εμπειρία στο site μας, χρησιμοποιούμε cookies.

Ύπνος: Πολύτιμος για την ψυχική μας υγεία και τον μεταβολισμό μας

Ypnos

Σημαντικός και πολύτιμος ο ύπνος μας, όχι μόνο για την ηρεμία και την ψυχική μας υγεία, αλλά και για τον μεταβολισμό μας, ο οποίος μπορεί να διαταραχθεί με την αϋπνία. 

Ας δούμε τι μας προσφέρει λοιπόν ο πολύτιμος ύπνος μας: 

Οφέλη του ύπνου (μερικά παραδείγματα):

Ο κακός ύπνος σχετιζεται με αύξηση βάρους . Έχει φανεί σε πολλές μελέτες ότι η μικρή διάρκεια ύπνου είναι από τους ισχυρότερους παραγοντες κινδύνου για αύξηση βάρους . Αν θελουμε να χάσουμε βάρος, είναι σημαντικό να κοιμόμαστε καλά.

Αυτοί που κοιμούνται καλά, καταναλώνουν λιγότερες θερμίδες. Η διαταραχή του ύπνου προκαλεί αλλαγές στις ορμόνες της όρεξης, αυξάνοντας τη γκρελίνη, ενώ αντίθετα μειώνει τη λεπτίνη που καταστέλλει την όρεξη . Έτσι οδηγούμαστε σε μεγαλύτερη θερμιδική πρόσληψη .

Ύπνος και μεταβολισμός γλυκόζης

Σε μελέτες που περιορίστηκε η χρονική διάρκεια του ύπνου, φάνηκε ότι ο κίνδυνος προδιαβήτη ήταν μεγαλύτερος και φαίνεται επισης ότι υπάρχει σχέση της μικρής διαρκείας ύπνου με το κίνδυνο διαβήτη τύπου 2.

Ύπνος και καρδιαγγειακό

Μία μετά ανάλυση 15 μελετών έδειξε ότι αυτοί που κοιμούνται λίγες ωρες βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο για καρδιακή νόσο η εγκεφαλικό επεισόδιο από αυτούς που κοιμούνται 7-8 ώρες το βράδυ

Ύπνος και κατάθλιψη

 είναι προφανής η συσχέτιση και έχει υπολογιστεί ότι το 90% των ασθενών με κατάθλιψη παραπονιούνται για αϋπνία και κακή ποιότητα ύπνου. Αλλά και αυτοί που από παθολογικες αιτίες δε κοιμούνται καλα , πχ άπνοια ύπνου, αναφέρουν αυξημένα ποσοστά κατάθλιψης σε σχέση με αυτούς που δεν εχουν τέτοια νοσήματα.

Ύπνος και ανοσοποιητικό

 Ακόμη και μικρή απώλεια ύπνου επηρεαζει το ανοσοποιητικό μας. Από μελέτη υπολογίστηκε ότι η πιθανότητα κρυολογήματος αυξάνει ως και 3 φορές σε αυτούς που κοιμούνται λιγότερο από 7 ώρες. Στα κρυολογήματα φροντίστε να έχετε επαρκή ύπνο.

Φλεγμονή και ύπνος

Ο μη επαρκής ύπνος έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει τους δείκτες φλεγμονής και την κυτταρική βλάβη .

Ημικρανια και ύπνος

Και εδώ είναι γνωστό ότι ο μη επαρκής ύπνος, ο ύπνος περισσότερες ώρες από το κανονικό και οι ακατάστατες ώρες ύπνου αυξάνουν τις πιθανότητες επεισοδίων ημικρανίας.

Ύπνος και ψυχική υγεία

Παλαιότερα υπήρχε η αίσθηση ότι οι διαταραχές του ύπνου ήταν σύμπτωμα ψυχικών παθήσεων, αλλά πλέον αρχίζουν να φαίνονται στοιχεία και για το ανάποδο: ο κακός ύπνος μπορεί να είναι αιτία και παράγοντας κινδύνου για διαταραχές της ψυχικής υγείας (μελετη OASIS), στην οποία υπήρχε σημαντική βελτίωση σε πολλές παραμέτρους ψυχικής υγειας με τη βελτίωση του ύπνου .

Τελειώνοντας να αναφέρουμε μερικές συμβουλές για αυτό που στο εξωτερικο ονομάζεται sleep hygiene (υγιεινή του ύπνου):

Αποφύγετε καφέ και τσάι τις απογευματινές ώρες

Αποφύγετε τη χρήση αλκοόλ αργά το βραδυ (μπορεί να πιστεύουμε ότι φέρνει υπνηλία, αλλά διαταράσσει τον ύπνο αργότερα, όπως επισης προκαλεί γαστρική υπερέκκριση και γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση το βράδυ). Ένα ακόμη αρνητικό για το αλκοόλ είναι η αλληλεπίδρασή του με τη φαρμακευτική αγωγή που ακολουθεί ο ασθενής .

Κρατήστε το δωμάτιο του ύπνου ήσυχο σκοτεινό και δροσερό

Αποφύγετε συσκευές όπως κινητά τηλέφωνα, tablet και τηλεόραση προ του ύπνου.

Μην πιέζεται τον εαυτό σας να κοιμηθεί. Συνήθως υπερεκτιμάμαι την ώρα που είμαστε ξύπνιοι και πολλές φορές αυτό μας αγχώνει με αποτέλεσμα η έλευση του ύπνου να γίνεται ακόμη πιο δύσκολη. Καλο λοιπόν είναι να μη μπούμε στο φαύλο κύκλο του άγχους ότι δεν κοιμόμαστε αρκετά, γιατί αυτό εντείνει την αϋπνια .

Προσπαθήστε να πέφτετε για ύπνο την ίδια ώρα της ημέρας

Η καθημερινή άσκηση κάνει καλό, όμως αποφύγετε την άσκηση αργά το βραδυ πριν ξαπλώσετε .

Καλό είναι όταν αναφερόμαστε σε θέματα υγείας , να μη ξεχνάμε να διερευνούμε την ποιότητα του ύπνου , η οποία αποτελεί ενα καθοριστικό παράγοντα που επηρεαζει την κατάστασή μας. Τα θέματα του ύπνου και οι διαταραχές του, παρότι δεν αναφέρονται συχνά και δεν έχουν την εμπορικότητα των θεμάτων διατροφής η άσκησης η άλλων θεμάτων lifestyle, είναι αρκετά κρίσιμα  ώστε να καθορίζουν σημαντικά την υγεια μας, από την ψυχική μας ισορροπία ως το μεταβολισμό μας .

Κωνσταντινόπουλος Παναγιώτης - Ειδικός Παθολόγος με εξειδίκευση στο Σακχαρώδη Διαβήτη

Δημήτρης Οικονόμου - Ψυχίατρος - Ψυχοθεραπευτής 

Σχετικά προϊόντα